Vakantie juni 201🛥☀️🥾

30 juni 2019 - Voorhout, Nederland

akantie juni 2019

14 juni : Om 13.30 vaarde we de haven van Warmond uit, richting het noorden. De

Hele ochtend had het geregend🌧, maar nu scheen het ☀️, goede start! We wilde richting het noorden. Vandaag gingen we tot “Ouderkerk aan de Amstel” ! We lagen niet zo mooi, naast de “Plus” supermarkt! Kon nog wel even de vergeten boodschappen doen 😜!

15 juni: Na een eerste nachtje lekker te hebben geslapen, voeren we om 9 uurrichting Harderwijk. Helaas was het grauw, bewolkt en regende het.

In Harderwijk lagen we aan een eilandje met een mooi graskantje. S’avonds werd het mooi weer, waar we konden genieten van een prachtige zonsondergang.

16 juni werden we wakker van de stilte. Huub schrok zich rot......onze boot was als landingsbaan baan gebruikt voor de 🦟🦟🦟muggen, het dak zag zwart. Met de wasdekpomp werden ze eraf gespoeld.

Nadat de boot van de muggen deken was ontdaan, voeren we richting Zwolle.

In zwollen lagen we midden in de stad, tegen over het Pathé gebouw.

De maandag 17 juni, gingen we richting Vorden met de trein om etappe 13 te 🥾🥾lopen. Deze route liepen we terug tot aan Laren. Niet volgens de volgorde van het boekje, maar wat het best bereikbaar was. Eerst 1,5 km naar de trein lopen, daarna ruim 1 uur onderweg naar ons startpunt. Deze etappe was maar 13 km lang, nog een extra stukje terug gelopen om het Pieterpad km bord te zien. Uiteindelijk hadden we er toch 15 km erop zitten. De kop was eraf.

Dinsdag 18 juni vertrokken we richting Ommen. Na ruim 2 uur gewacht te hebben bij de sluis.......? Het was lunchtijd voor de sluiswachter, hij nam de tijd om te eten. We lagen daar met nog 5 andere boten netjes te wachten tot de sluiswachter zijn 🥪🥪bammetje op had. Hij had alle tijd, het schudden duurde ook tandenbijten lang. De sluis die daarna kwam, daar we een ware sluis jokker. Hij lachte het hardst om zijn eigen grappen. Uiteindelijk kwamen we bij een leuke verenigings haven met een mooi graskantje. We lagen ongeveer 250 meter van het centrum van Ommen. Dicht bij de winkels en terrasjes. Het was prachtig weer, goede gelegenheid om mijn verjaardagsetentje in te lossen. Heerlijk s’avonds op een terrasje gedineerd.

Woensdag 19 juni waren we om. 6 uur al uit de “kooi”! Gekke werk natuurlijk, het was tenslotte vakantie. Er werd rond 12 uur noodweer voorspeld, wilde dus voor de bui weer bij de boot 🚤🚤zijn. We moesten dan de trein van 7 uur hebben richting Hardenberg. Hier zouden we etappe 9 gaan lopen.... 21 km. Een mooie routen met veel bos en langs de afgedamde vecht. We liepen door de molengoot, een oude loop van de vecht. We kwamen ook nog onverwachts in de middel van nowhere het “toetjesbankje” tegen. Hier kon je je zelf bedienen met een aantal lekkere dingen, overigen tegen een kleine betaling. Het was een aangename verrassing. We moesten goed het tempo er inhouden, om voor het voorspelde noodweer 💦☂️☔️⚡️weer bij de boot te zijn. Helaas, uiteindelijk kwamen we toch met een nat pak thuis. De eigenaren van de boot die achter ons lag heeft zich de hele moren afgevraagd of wijn niet dood in de boot lagen. Wij waren namelijk in alle vroegte vertrokken zonder iemand op de hoogte te brengen. De gordijntje bleven dicht en onze fietsen stonden gewoon voor de boot. Deze beste buurman begreep er niets van toen er om 13 unog geen teken van leven bij onze “Ria” te bekennen was. Hij besloot net om poolshoogte te gaan nemen toen wij als 2 verzopen katje aan kwamen wandelen. Hij was duidelijk opgelucht. Wij daar in tegen erg blij dat we er 24 km op hadden zitten. Toch maar weer gedaan. “ TIK HEM AAN OUWE” !! 👋👋😜

Donderdag 20 juni....nieuwe dag, nieuwe wandeling 😀. We vertrokken weer op tijd richting Hellendoorn met de streek bus 🚍en overstappen naar een buurtbusje. Nu etappe 11 lopen van Hellendoorn naar Holten, 16 km. Pineut dus 🤣🤣! In Hellendoorn namen we eerst een kopje koffie bij een plaatselijke bakkerij. Een bijzonder bakje koffie, een klein proeverijtje met een ijsje en een glaasje slagroom met koffielikeur ☕️🍦🥧🤪.  Via de Hellendoornsche berg liepen we door het werkkamp Twilhaar, langs de Schaapskooi.....waar we geen schapen zagen. Hierna kwamen we zeer kleine avontuurlijke padjes tegen, waar we achter elkaar moesten lopen. Hier kwamen we ook diverse eikenbomen met de beruchte processierupsen.... we gingen daar wel met een grote bocht omheen. Niet wetende dat dat niet voldoende was.....later in de week hadden zowel Huub als ik enorme jeukende uitslag. Hiervan gaven wij in eerste instantie de “kneutjes” de schuld. In het nationaal park De Sallands heuvelrug, kwamen we een klein kabouter tafereeltje, die de bewegwijzering van het Pieterpad aangaf. Huub maakte een grapje dat we etappe 12 er wel achter aan konden doen......dat moet je natuurlijk niet tegen mij zeggen......ik denk daar dan serieus over na.....top idee 🤣🤣🤣! Huub vond het niet grappig, maar ik kon hem wel overtuigen dat een nieuwe prestatie wel een goed gevoel zou geven. Een ander bij komend voordeel was de busverbinding in Laren was stukken beter terug naar Ommen. Dus in Holten werd er uitgebreid gestopt om even te lunchen 🥪🥪en beetje op te laden voor etappe 12 te gaan doen. Toppertjes zoals we zijn starte we goede moed met gevulde maag onze uitdaging on deze dag met 32 km in onze benen af te sluiten. We liepen in een mooi bos gebied met mooie uitkijk plaatsen, zoals ligtenberg. Ik had geen last van de extra km, maar Huub leek wat meer moeite te hebben. Onderweg kwamen we ook nog Bambi tegen. We kwamen in Laren precies op tijd aan om de gelijk in de bus te stappen richting onze overstap plaats. Uiteindelijk waren we om half zes terug bij de boot. Voldaan en trots op onze prestatie. We trakteerde ons op een bitterbal, hadden we wel verdient.

Vrijdag 21 juni was een mooi rust dagje, kon Huub lekker zijn boot poetsen en ik gewoon met de beentjes omhoog. Lekker verder met mijn haakproject.

Zaterdag 22 juni liepen we etappe 10, direct vanaf Ommen richting Hellendoorn  21 km. We vertrokken om 8 uur. Nu moesten we wat hoogstens trotseren de Archemerberg en de Lemelerberg, maar dat was voor ons (geoefende 🥾wandelaars 🤥) een peuleschillentje 🤪😜! Ik had al gezien dat de bus in Hellendoorn om 12 uurging richting Ommen terug 😬, dus moest ik Huub iets harder laten lopen. De volgen de bus ging pas 1,5 uur later. Huub wilde vooral niet opgejaagd worden, maar liep wel goed door...... hij wilde die bus wel halen. Zo werd er in minder dan 4 uur 22 km afgelegd heveltje op en heuveltjes af..... gem 5,5 km p/u ....... volgens Huub veeeeeeelste hard 🙈👍! Gewoon in 6 dagen tijd 95 km gelopen......goed gedaan jochie 👍😘. S’avonds gingen we lekker BBQ. Het zou de komende dagen heel heet worden, boven de 36 graden. We besloten om weer verder te varen.

Zondag 23 juni vaarde we richting Giethoorn, passeerde weer de zelfde sluisje, met de zelfde clowns...... met de zelfde geduld hebben we ze getrotseerd. Vlakbij giethoorn vonden we een mooi kantje Beukersgracht, met veel bomen, zodat we een beetje in de schaduw 🌳🌳konden vertoeven. Het was te warm ☀️om iets te ondernemen. Gewoon niets doen, even zwemmen en weer snel in de schaduw zitten.

Maandag 24 juni vaarde we naar muggenbeet, ook hier probeerde we een schaduw plekje te vinden, de temperatuur steeg 🥵🥵boven de 36 graden. Langs de randmeren zijn diverse eilandjes waar je terecht kan, maar alles lag vrij vol. Het eerste geschikte plekje, daar maakte we ons weer snel uit de voeten toen ik, uit het niets werd aangevallen door een  agressieve hond. Gelukkig zonder kleerscheuren er vanaf gebracht. We verkaste snel naar een ander plekje “ Meerkoet”. Een rustig plekje, behalve als je even naakt wil douche 🚿op het zwemplatform, dan verschijnt er ineens een kanootje langs mij heen 🤨.

Dinsdag legde we in Harderwijk aan, gezellig vertrouwds. We hadden precies het laatste plekje. Het was er ook feest, want vlak na ons kwam het Koogschip van kampen binnen varen. Deze werd feestelijk binnen gehaald. Later op de avond besloten we om lekker bij de pizzeria te gaan eten.

Donderdag 27 juni, wilde ik eerst nog even in Harderwijk centrum een wit leren kubus krukje scoren. Deze had ik de dag ervoor al gezien en wilde hem erg graag hebben.

Hierna voeren we richting het IJsselmeer, voor Pampus langs richting de sluis van Muiden. We zouden een beetje gaan deinen......alles laag gezet........! Er ontstond zoveel golfslag 🌊🌊🌊🌊🌊dat er geen houden aan was, ik kwam handen en benen te kort om alle laatjes en kastjes dicht te houden. Ondertussen ving ook nog een fles rode wijn op die nog op het aanrecht stond. De glazen kaarshouders die op de tafel stonden vielen in duizend stukjes 😱! En toe overmaat van ramp viel de verrekijker precies op Huub zijn teen. Huub was genoodzaakt om de boot even stil te leggen....... we lagen letterlijk en figuurlijk voor “pampus”🙈😱🤪! Eerst even het tapijt opgerold waar alle glasscherven op lagen en netjes overboord uitgeschud. Toen Huub zijn teen bekeken, die zeer pijnlijk was, maar zuster Ria kon hier niets mee. Zachtjes aan voeren we richting de sluis van Muiden. Behalve de pijnlijke teen en de glazen kaars houder, viel het leed mee. We lagen die nacht aan en stijger aan de Vecht voor Weesp. Huub wilde de volgende morgen om 9 uurvoor de eerste opening van de brug bij Weesp zijn 😜.

Vrijdag 28 juni lagen we als eerste voor de brug, in Weesp voegde er nog 3 boten voor ons, wat bij het oversteken van het Amsterdam-Rijnkanaal opnieuw voor 😱😤problemen zorgde. Onze voorgangers voeren niet door tot de brug, maar bleven er te ver voorhangen, zodat wij op het kanaal lagen te schommelen, met 2 vrachtschepen in het zicht.......maar ja, als eerste door Weesp is dus geen succes 😜. We gingen richting Ouderkerk a/d Amstel. Hier vonden we een mooi vrij kantje, net bij de brug die naar Vinkeveen gaat. Uiteindelijk heerlijk gegeten bij Loesje a/d Amstel. Betere biefstuk kun je niet krijgen.

Het eind van de vakantie zat er alweer bijna op. De volgende dag, zaterdag vaarde we naar het bekende Kevereiland, daar zouden Jan en Sonja ook naar toe komen. Gezellig even bijkletsen, onze avonturen delen en Jan nog wat tips gegeven, want zij zouden zondag op vakantie gaan.

Zondag 30 juni lagen we zonder schade weer in onze eigen box.