Vakantie aug/sept 2021

26 september 2021 - Voorhout, Nederland

20 augustus: Om 15 uur gooide we de touwen los en begon onze vakantie. We zouden richting Friesland gaan. De weersverwachtingen waren niet spetterend, maar we zouden wel zien.

In elk geval was het de eerste dag nog mooi. We voeren via aalsmeer en de Kostverlorenvaart richting Amsterdam. Op het IJ 🌊kwamen we nog een boot  tegen die met een touw stond 🥴 te zwaaien. Die had duidelijk een sleepje nodig. Nadat wij de pechvogels naar de dichtstbijzijnde haven hadden gesleept, voerden wij door naar onze overnachtings haven. De Aeolus haven, tegenover het  🚃Amsterdam-centraal. We waren nog op tijd om de de Foodmarket te bezoeken, wat naast de haven lag.

Hier hadden we eigenlijk meer van voorgesteld, maar we zijn er een keer geweest 👍!

21 augustus: Het weer was gunstig, windstil. Dit betekende dat we via het IJsselmeer naar Lemmer konden.het was een lang tochtje, dus vertrokken we al om half acht. Dit leverde mooie zonsopkomst plaatjes op. Alles verliep vlot, de Oranje sluis stond open, dus konden we snel geschut worden richting het ketelmeer. De sluis bij Lelystad ging ook vlot. Op het IJsselmeer was het goed varen, windstil, lekker zonnetje ☀️! Heerlijk op het voordek gezetten. Maar de kneutjes 🦟🦟( jonge muggen) vonden het ook fijn. Die verzamelde zich in zeer grote hoeveelheden op onze boot. Het zag werkelijk zwart van de muggen. Ze zaten over al….. in de kussen, kleding, gordijnen gewoon niet normaal. Toen we eenmaal in Lemmer waren zijn we 2,5 uur bezig geweest en hebben elke cm van de boot uitgesopt, uitgeklopt en afgespoten. En dagen later kwamen er nog muggen lijkjes te voorschijn uit de gordijnen.

22 Augustus: Was een zeer natte, winderige dag met heel veel wateroverlast. We hadden al besloten om een dagje in Lemmer te blijven liggen. Tussen de buien☔️🌧🌂 zijn we boodschappen gaan doen. Lemmer heeft een zeer toeristische centrum, waar het toch nog aardig druk was, ondanks het weer.

23 Augustus: Tijd om weer verder te gaan……  vandaag richting Stavoren. We lagen in het centrum. Leuk authentiek plaatjes, veel toeristen, weinig winkels, veel restaurantjes. Even langs de dijk gewandeld. Was gelukkig mooi weer.

24 Augustus : vervolgende we onze Elfstedentocht naar Bolsward. Rustig plekje aan een graskantje.

25 Augustus : Op richting Harlingen via zeer avontuurlijke slootjes. Op de vaarkaart stond netjes dat je boot niet hoger dan 2.50 mtr mag zijn. Wij zijn 2.37 mtr, geen probleem…….dachten we 🥴! Al snel bleek het hele smalle slootjes te zijn met veel haakse bochten en smalle bruggen. De hoogte van de 🌉was niet het probleem, maar de breedte van de bruggen dat was een dingetje 🤦‍♀️😩! Gelukkig kwamen we zonder schade in Harlingen aan. Dit dankzij de goede Vaar kwaliteit van de Kaptein en matroos, die heen en weer rende over de boot om het in goede banen te lijden. Harlingen was een echt vissers stadje met de mogelijkheid voor een oversteek naar onze schiereilanden.

26 Augustus : Op richting Franeker, dit was een kort tochtje zonder raren dingen. Nadat we wat boodschappen hadden gedaan maakte we een wandeltocht 🥾🥾🚶🏿, van 14 km rond om Franeker.

27 Augustus : Leeuwarden….. een bruisende stad. Het weer zat niet mee. Er was veel veel regen 🌧! We vonden een mooi plekje aan een park met graskantje. S’middags lekker de stad in gegaan en geshopt. Hier een mooie leren rugtas gekregen van Huub.

28 Augustus werd Sneek aangedaan…. Wat een drukke stad met heel veel pleziervaart. Hier zijn natuurlijk even langs “de weduwe Joustra” gegaan. Even onze drank voorraad aan gevuld 😜. Heerlijk uitgebreid geluncht en mensen bekeken…….!

29 Augustus ….aan een bekend eilandje gelegen, aan het begin van de turfroute. Helaas de hele nacht wakker gelegen van de muggen. Aan ons gehoor ligt het niet, steeds als we het licht uitdeden, werden we weer geplaagd door een mug🦟🦟🦟🦟🦟🦟. We begrepen er niets van waar ze vandaan kwamen. Ik had een lampje aan het eind van salon aan gelaten om daar de muggen naar toe te lokken. Helaas niet gezien dat de deur op een kier stond….. een goede uitnodiging voor de muggen om ongemerkt binnen te komen 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️!!! Mysterie opgelost …… maar wel te laat 🤣.

30 Augustus…..hebben we aan het kanaal Steenwijk gelegen. Lekker niets gedaan dan alleen maar genoten van de zon ☀️! Die zich eindelijk weer eens liet zien.

31 Augustus: zijn we wat verder gaan liggen in het zelfde kanaal, maar bij wat andere boten. We wilde een fietstochtje 🚲 maken, maar dan wil Huub wel dat er wat sociale controle is. De zon liet zich helaas niet zien en er stond veel wind 💨. Met wat tegenzin gingen we toch maar fietsen. Wat is het mooi in Friesland, zijn door piep kleine plaatsen gekomen zoals, de Biesse, de Witte Paarden, Tuk enz. Lekker geluncht bij de drie wegsluis.

Uiteindelijk kwamen we na 50 km trappen in Steenwijk uit! Wat boodschappen  gedaan en terug naar de boot om bij te komen.

1 September alweer…..we moesten toch naar een haven met wat faciliteiten…. Om een wasje te draaien. Dat werd Giethoorn, konden we gelijk tanken en even boodschappen doen. Nog even een klein rondje gefietst.

2 September……,op naar Vollenhoven, een mooie haven. Het was mooi weer , dus werd er weer gefietst, super fiets weer…… het werd uiteindelijk 70 km. 🚲🚲💪!

3 September……lagen we aan een vrij kantje aan de Arembergergracht…. Weer een mooi vrij kantje. Het was zowaar mooi weer met een super zonnetje. Stoeltjes op de kant en genieten maar….. ☀️😎! Lekker de dag afgesloten met een BBQ.

4 September…..toch maar besloten om wat sneller richting terug te varen. Het ging met moeders toch snel berg afwaarts en de kans was groot dat ik snel richting Leiderdorp zou moeten. We vertrokken dus al vroeg richting Harderwijk om daar een nachtje door te brengen. Helaas was er in Harderwijk geen plek, dus door naar een volgende plaats. Dat werd Zeewolde, eigenlijk een heel leuk plaatsje om te liggen.  Mooie haven in het centrum. We hadden inmiddels 8 uur gevaren, maar al een aardig eindje op weg richting Huis🥲!

5 September…….Weer vroeg op  om vroeg weg te kunnen varen. Om 15.30 u lagen we in Amsterdam aan het IJ ons lievelings plekje. Tegen over Loetje ….. mooie plek om een late lunch te doen.

6 September ……Ik zou met pontje en trein naar Sassenheim gaan. Daar pikte ik onze auto op en reed naar Leiderdorp. Maaike ging heel lief met me nee. Om 14 u zouden we een gesprek met de arts hebben. Mijn moeder lag slapen (leek wel dood) op bed. Na het gesprek en plan van aanpak gingen we terug naar moeders, deze lag nog steeds diep te slapen. Ze zag er bleek, vermoeid en slecht uit. Met maaike even een lunch gedaan om vervolgens weer richting Amsterdam te gaan. Hier stond Huub me al op te wachten bij het centraal station van Amsterdam. Heel lief nam hij mij mee stukje Amsterdam in om even me gedachte te verzetten. Tenslotte was het een enerverend dagje. Mijn moeder zou snel komen te overlijden. We aten in een heel leuk straat restaurantje met aparte gerechten.

7 September……… steeds een stukje dichter bij huis, het werd Bullewijk. Nog even een fietstochtje gemaakt, maar mijn gedachte waren toch bij mijn moeder. Ik vond dat ik toch meer bij haar moest zijn, ook al herkend ze me niet meer 😢! Dus er werd besloten om de volgende morgen naar Leiderdorp te varen en daar in de Doeshaven te gaan liggen. Zodat ik makkelijk op het fietsje naar mijn moeder kon.

8 September……..om 14 uur lagen we in de Doeshaven, om 15 uur was ik bij mijn moeder. De rest van de vakantie was ik afwisselend bij mijn moeder en op de boot. Goede combinatie…….

10 September………lagen we weer in de thuis haven.

Een heel welkom nieuws kwam 11 september….. werd onze eerste kleindochter Louie Babs geboren

Maar de toestand van mijn moeder overschaduwde dit, helaas!

Uiteindelijk is mijn moeder op 13 september overleden!

Einde van de vakantie!