Vakantie augustus/september

22 september 2019 - Voorhout, Nederland

Vrijdag 23 augustus. Dagen van te voren werd ik al gesommeerd om om 12 uurklaar te staan. Huub had zo een zin in de vakantie dat hij s’morgens van enthousiasme uit bed duvelde 🙈🤣🤣! Hij wilde snel werken......om snel thuis te zijn. Om 11 uur kreeg ik al een seintje, sta je klaar, ik kom er aan.

Zo vaarde wij om 12 uur de haven al uit. Alles zat mee..de Weteringbrug, de spoorbrug in Alphen stond al open....de Wilhelminasluis deed voor het schudden nog maals de sluisdeur open....heel bijzonder! Ik heb heerlijk in het zonnetje ☀️👙, op het voordek gelegen. Voor Waaiersluis laag niemand te wachten. Om 17 uur lagen we vast in Haastrecht, aan een mooi graskantje.

Helaas was iets met een accu, wat resulteerde in een andere planning.

Als eerste bracht de vader van Ruben zaterdagochtend2 nieuwe accu’s....helemaal top! Toen bleek uiteindelijk dat onze zonnepaneel niet werkte, de regelaar heeft het hele accu probleem niet aan gekund. De tijdelijke oplossing was een haven opzoeken waar we aan het stroom konden. Zo vaarde we om 13 u richting IJsselstein. Om 17 u lagen we in Marnemoende haven in IJsselstein “aan het stroom”! Fred kwam ook nog even kijken of hij het kon verhelpen......helaas, maandag zal het vervolg zijn🥴!

Zondag wilde we gaan fietsen, maar na 10 km hebben we maar een strandje aan de lek opgezocht. Het was gewoon te ☀️warm. Heerlijk gezwommen 🏊‍♀️🏊🏻‍♂️! S’avonds kwam Maaike onverwachts eten, met een nieuw vriendje “Sander”! Met zijn we met zijn alle de Hollandse IJssel ingesprongen om af te koelen.

Maandag was Fred er weer met de juiste spullen, zodat het gehele accu/zonnepaneel opgelost kon worden. Om 12.30 u vaarde we richting Wijk bij Duurstede. Hier hebben we 1 nacht gelegen. Deze haven had wel een bijzonder mooi douche gebouw.

Dinsdagochtend eerst nog even wat boodschappen gedaan om vervolgens naar Renkum te varen. Deze jachthaven lag direct naast de Driel sluis. Het was zo warm deze dagen de varen🛥🛥 gewoon de beste optie was. Huub kon er lekker zwemmen, ik waagde me niet aan het water. Zag te veel🐟 vissen om in het water springen!

Volgende dag vaarde we richting Doesburg, waar we in de haven naast de sluis lagen. Een klein haventje met lekker zwemwater. Hier heb ik wel een duiken gewaagd.

Donderdag vaarde we verder richting Doetinchem. In eerste instantie zouden we de stad gaan liggen, maar er waren Stadsfeesten dat weekend. We besloten om een stukje terug te varen naar Laag Keppel. Hier was een mooi haventje, waar we wel een paar dagen konden blijven liggen om zo van daaruit wat etappe’s van het Pieterpad te lopen.

Vrijdag 30 augustus begonnen we aan ons eerste Pieterpad etappe 🥾🥾🥾van deel 2. We starten in Vorden, waar we als eerst 🏰 Kasteel Vorden tegen kwamen. Hier eindigde deel 1 van het Pieterpad, het hart van de Achterhoek. Hier ligt ook het monument van de voetstappen 👣 van Toos en Bertje, de bedenksters van het Pieterpad. Het was een wandelroute van 17 km, leuke afstand om mee te starten weer. Het was veel bos met smalle padjes en mooi groen. Onderweg stond er een ontsnapte 🐄 koe op ons pad, die na wat aandringen toch aanstalten maakte om opzij te gaan voor ons. Na weer een lekker tempo te hebben gelopen kwamen we 3 uur later in Zelhem aan waar we vrijwel direct de bus naar Doetinchem konden pakken. In Doetinchem dronken we wat, met een bitterballetje natuurlijk, op het plein. Om vervolgens weer op de fiets 🚲 te stappen richting Laag Keppel. Dit was ongeveer 6,5 km, wat goed te doen was.

Zaterdag hielden we een rustdag, omdat het ook boven de 30 graden zou worden. We hielden ons kalm, en koelde ons af in het water.

Zondag 1 september gingen we weer op pad etappe 2 Zelhem-Braamt. De bus naar Zelhem ging op zondag maar om het uur, helaas miste we die ☹️! Uiteindelijk namen we de bus 🚌 naar Braamt. We liepen hem dus andersom, maakt niets uit natuurlijk 🤗. Hier liepen We al snel op smalle padjes tussen de landbouwgrond door. Kwamen we via een vlonderpad langs een 🦈 vistrap bij de sluis De Pol. Onderweg werden we ook nog gewaarschuwd voor een agressieve buizerd, gelukkig hebben wij die niet gezien. Over kronkelige bospadjes, liepen we langs Kasteel Slangenburg. Weer een mooie omgeving om te wandelen. In Zelhem aangekomen, konden we al weer snel met de bus richting Doetinchem.

Maandag 2 september liepen we onze langste tocht, met de wetenschap dat de terug reis van onze eindbestemming 2 uur in beslag zou nemen. Vanuit Braamt liepen we Etappe 3, 24 km tot aan Millingen aan de Rijn. Een wandeltocht door veel groen, veel hoogte verschillen, een stuk Duitsland, maar ook een lang stuk over een dijk. Weer smalle avontuurlijk padjes en zandpaden. In Tolkamer dronken we wat, met uitzicht op Rijn. Deze staken we met een pontje over naar Millingen aan de Rijn. En inderdaad moesten we met een bus naar station Nijmegen, daarna de trein naar Arnhem om vervolgen de trein naar Doetinchem te pakken. Ondertussen was het al avond geworden. We trakteerde ons maar op een 🍟 patatje .

Het terrasje hebben we dit maal overgeslagen, lekker🍷🍸 borrelen op de boot 😜.

We hadden ook gezien dat het weer minder zou worden en besloten de volgende dag richting huis te varen om nog een weekje bij Mien in Frankrijk van het zonnetje te gaan genieten.

Dinsdag om 8 uur vaarde we al richting richting Elburg. Een erg leuk plaatsje, wat zeker de moeite waard is om nogmaals te gaan liggen.

Woensdag staken we het IJsselmeer over. Er stond veel 🌬 wind en 🌧 maar het zouden de dagen erop niet minder worden. Het beste was om maar door te varen. De regen kwam met bakken de hemel uit toen we de sluis in de Muiden lagen. Eind van de middag lagen we in Weesp, blij dat we het zonder al te veel problemen hadden gehaald.

Donderdag s’avonds lagen we weer in Warmond! Na drie dagen goed doorvaren, in regen en wind. Het was een goede beslissing, de weersvoorspellingen waren gewoon prut. Geen leuk vaarweer! Op naar nog een weekje Frankrijk, zon ☀️!

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Verstuurd vanaf mijn iPad