Vakantie augustus/september deel 2

6 januari 2021 - Voorhout, Nederland

Onze vaarroute met Jan en Sonja  👋splitsen zich bij het Steenwijkse kanaal. JAn en Son gingen naar links, richting hardewijk en wij rechts af richting de Turfroute. We vaarde rustig door de jonkers -en of Helomavaort, heerlijk zittend op het voordek. Het was nog lekker ☀️! Het was overigens nog lekker druk op het water. Wat is heeft Friesland een mooi landschap, je waant je in het buiten land. Ons eerste aanmeer plaats was een klein eilandje “Rostergaast”! Hier kwamen uiteindelijk nog 2 andere pikmeer liggen.

We kwamen ook een pikmeer tegen die “Huub” heet 🤣🤣!

Langs de turfroute werden we weer getrakteerd op de gastvrije sluiswachters, die blij waren met een bootje.

Al die leuke sluizen en bruggetjes allemaal handbediend of door de sluiswachters, die met je mee fietste of door ons zelf. Was best even aanpoten als je van de boot af moet springen, rennen 🏃‍♂️ naar de brug, brug 🌉 openen en sluiten, weer terug de boot op 🥱! En dat soms diverse malen per dag. We passeerde Oosterwolde,Donkerbroek en voeren langs de Opsterlanske Kompanjonsfeart,Friesser  kan niet. In Donkerbroek legde we aan, hier waren we een aantal jaren geleden ook. Een iets te praatgrage havenmeester vertelde uitgebreid over het bezoek van André van Duin. Na Donkerbroek vervolgde we de Opsterlanske Kompanjonsfeart, geweldig mooi stukje Nederland. Via de Wijnjewoude kwamen we in Gorredijk terecht. Een lief klein dorpje, waar helaas weinig open was, geen terrasje 😩! De volgende morgen gingen we via Nike Feart verder door Aldeboarn, naar De Boarn waar we een nachtje bleven liggen. Ook hier waren vele bruggen die we met de hand 🤚 zelf moesten bedienen.

Er was een grote ⛈ op komst met windkracht 8-9!! Het leek ons verstandig om in de stad te gaan liggen. Dat werd Heerenveen. We waren niet de enige boot die dat bedacht had, we hadden het laatste mooie aanleg plekje. We zijn uiteindelijk een aantal nachten blijven liggen, het weer was niet best, maar in de stad vermaakte we ons prima. Hebben lekker op overdekte terrasjes gezetten en heerlijk uiteten geweest. Heerenveen is echt een leuke stad met veel kroegen en restaurants en leuke winkels.

Na 3 dagen vonden we het tijd om weer verder te varen via de Nijetrijne voeren we weer terug naar het Steenwijkerkanaal, waar we in Steenwijk terecht kwamen. Hier was ondanks het slechte weer, toch nog wat vertier in de stad.

Na Steenwijk  kwamen bij Beulakerwijde terecht, bij Giethoorn. Hier lagen we aan een soort van “verlaten...”  tenminste dat dachten we 😞! Tot dat er een bootje met een aantal jongelui met veel kratten bier aan boord, vlakbij ons kwamen liggen.....,dat was wat minder 😩! We hebben toen maar  een ander plekje gezocht. Harderwijk was onze volgende haven.... het “weer” werd er niet beter op. Een poging om een fiets 🚲 tochtje te maken werd door regen, maar weer afgeblazen. Door de weersvoorspellingen moesten we onze laatste week goed plannen, om niet met te veel wind over de Randmeren te gaan. Hierdoor weken we af richting Amsterdam, waar we Hans en Yvon met hun nieuwe boot troffen. Lekker bijgekletst en uit eten geweest bij loetje gingen we afzonderlijk van elkaar weer verder richting onze thuishaven.

Het was een rustige vakantie met een zeer warm zonnig begin, maar eindigend met veel wind en regen. Friesland blijft een mooi favoriet vaargebied.