Maart.....covid 19 tijdperk

9 augustus 2020 - Voorhout, Nederland

Begon goed, met het feessie van mijn schatje... dat kon nog net. De Corona besmettingen waren nog niet op onze ic, maar we voelde het als het “zwaard van Damocles” , aankomen. Onze ic was in volle voorbereiding. Ik heb een soort update voor familie en vrienden gemaakt:

Corona update:

18/3

Vanmorgen de eerste beademde Corona patiënt verpleegd. Tegen de tijd dat ik naar huis ging waren er nog 2 in aantocht. De hectiek van de afgelopen week rondom de voorbereiding, staat in schril contrast met wat ons (verplegend personeel) te wachten staat! Via deze app zal ik af en toe wat up daten.

Er zijn inmiddels ook al 4 van mijn directe collega’s gekweekt.... over 24 uur weten we of zij positief zijn..! Lieve mensen ik probeer zoveel mogelijk afstand van jullie te houden en hoop ook dat jullie wat afstand van mij neemt..!

Als je liever niet deel wil uitmaken van deze app, verwijder je zelf dan!

Ik zal ook zeker proberen het luchtig te houden.

19/3

Vandaag inderdaad de 2 de ic Corona patiënt.....! Het vaste ic personeel word momenteel niet gevraagd om extra te werken,dit om ons zolang mogelijk overeind te houden. De extra hulp troepen bestaat uit operatie, anesthesie en verkoever verpleegkundige.  Deze zijn de afgelopen week zoveel mogelijk ingewerkt op de ic. De ic patiënten worden aan de beademing in slaap gehouden, familie is niet toegestaan om hun dierbaren te bezoeken. Dit is om besmetting te voorkomen en beschermingsmateriaal te besparen. Om toch familie op de hoogte te houden zijn we nu bezig om iPads op alle kamers te krijgen zodat we ze toch een beeld willen geven van de toestand van hun geliefde. Dit zijn o.a. de problemen waar we een oplossing voor proberen te zoeken.

Ik ben nu een paar dagen vrij, zolang het duurt 😬! Het liefst zou ik mij nuttig willen maken op mijn werkplek..... maar weet dat ik straks “zeker” nog harder nodig ben . Ik hou jullie up-todate ! 😘

25/3

Lieve mensen, wat een onzekere tijd is.... , er zijn ook mooie gebaren en initiatieven! Het maakt mensen toch ook heel creatief.

Ik heb vandaag weer gewerkt, bij ons op de ic bevinden we ons in fase C. Wij hebben nu meer dan 6 besmette patiënten die aan de beademing liggen. Samen met mijn collega’s weer ons best gedaan. Het is niet altijd makkelijk, vooral als je familie uit moet leggen dat ze niet op bezoek kunnen komen. Je word creatief door bv. een patiënt met een Mobieltje, contact leggen met het thuisfront 😘! Patiënten aan de beademing kunnen door het beademing buisje niet praten, maar wel een duimpje opsteken en dit per wathapp een fotootje sturen.... hoe mooi is de nieuwe communicatie tijdperk 👍! Dit word door familie enorm gewaardeerd.

Onze afdeling ligt nog niet vol en we kunnen de druk nog goed aan.

Lieve mensen, misschien overbodig, maar wees jullie er van bewust, dat wat ik jullie schrijf, privé is..... aub niet delen! 😘

27/3

Daar ben ik weer..... net een paar dagen gewerkt en zou jullie op de hoogte houden. Dr beelden die je op tv ziet van de overvolle IC, zo ziet het er bij ons ook uit!

Het is een hectische toestand, maar het gaat wel gestructureerd. Je hebt als ic verpleegkundige nu meer ic patiënten, waar je de verantwoording over hebt, maar met meer helpende handjes. Veel delegeren dus.

Dinsdag de eerste Corona patiënt van zijn beademingsbuisje verlost..... die kan weer opgelucht 😅 ademhalen. Gister is hij weer naar de afdeling gegaan om verder op te knappen 💪.

De sfeer bij ons is goed, we laten wakkere patiënten wathapp met hun thuisfront, wat soms wel eens een emotionele reactie’s geeft! Wat zijn we blij met de moderne techniek.

Soms doen we zelfs een vreugde 🕺💃🏻dansje, om de patiënten ook een beetje op te vrolijker.

De toestroom van de patiënten op de ic gaat gewoon door.... er word continu opgeschaald en bedden gecreëerd!

Het zo mooi om te zien, hoe flexibel iedereen is en hoe de samenwerking tussen ziekenhuizen is.

In de gangen staan overal bedden klaar om evt nog meer patiënten te kunnen opvangen. Het alrijne is er zeker klaar voor.

Gisteren kreeg ik een buurman een hele partij  mondmaskers, die hij weer van een zakenrelatie gekregen had ......top zulke initiatieven!

Nu ben ik even vrij 🙋‍♂️😘

29/3

Lieve allemaal..... weer een paar dagen verder op de ic! Natuurlijk is het druk en hectische, maar inmiddels beginnen we er aan te wennen! De maatregelen worden dagelijks aangepast...., wat betekend dat werkwijzen tav materialen, protocol regelmatig veranderen. De opnamen capaciteit in de regio, begint redelijk vol te raken, maar er kan nog bij. Ziekenhuizen zijn creatief en kennen de term “vol is vol”🤣 niet!!!

Wat mij wel zorgen baart is, het beschermingsmateriaal.... vandaag kreeg ik te horen, dat we nog maar ( 😯)  genoeg hebben voor 2 dagen. Dat we nu, op de mondkapjes 😷, onze naam moeten zetten en ze wat langer moeten gebruiken. Hopelijk komt er weer een nieuwe lading beschermingsmatriaal...!

Als jullie over een tijdje denken, dat ik na deze crisis meer rimpels heb gekregen..... dan is dat van het elastiek van de mondkapjes.... 🤪!

Goed excuus om, als het weer mag, naar de schoonheidsspecialist te gaan om mijn rimpels eruit te laten masseren. 🥰

Nu thuis lekker aan een wijntje.... lieve mensen doe mij een lol..... hou die 1,5 meter vol! 😘

3/4

Lieve mensen, het is nu iets meer dan 2 weken geleden dat ik jullie voor het eerst een update heb gegeven.... in die tijd is er veel gebeurt..... meer bedden gecreëerd...... meer ic patiënten gekomen....... meer verantwoordelijkheid..... meer werk...... maar  niet meer ic personeel, wat ons helpt..... die uit hun comfort zone werken.....het is bijna niet te overzien. Je gaat naar je werk, wat tref je aan,je gaat naar huis.... blij het te hebben overleefd.... maar dat geldt niet voor iedereeen. Eigenlijk wilde ik niets schrijven deze dagen omdat ik niets positief te melden had..... maar eerlijk gezegd..... is dat ook niet eerlijk, is de harde realiteit. Het enige wat ik wel kan zeggen dat ik blij ben dat ik er wel sta, vooraan in de frontlinie....ik kan het aan en kan wat betekenen...... voor jullie..... hou je aan de regels, social distanstancing!!! 😘

10/4

Corona, Ik kan het bijna niet meer aanhoren, maar kan het ook niet negeren! Word er constant mee geconfronteerd, jullie worden er ook constant mee geconfronteerd...... ! Laatste dagen geeft heeft het RIVM een lichte optimisme.....! Op onze IC merk ik daar nog niet veel van, we liggen op 2 bedden na  vol. Helaas word elk bed, dat leeg komt weer gevuld. We boeken succesje, maar ook verliezen we veel. Deze patiënten  maken het meeste indruk op mij.... hoe hun naaste in onmenselijk toestand afscheid moeten nemen van hun geliefde. Dit gun je niemand, hier kan niemand zich een voorstelling van maken. Ik ben een nuchter, realistische en een zorgzaam persoon..... kan tegen een stootje..... ben een rots in de branding voor wie het nodig heeft, maar vind het jammer dat ik geen whiskey of cognac lust, want na een dienst heb ik behoefte aan iets sterkers..... dan ben ik blij dat Huub nog op mij gewacht heeft, zodat ik even mijn verhaal kwijt kan.

Lieve  vrienden, wees lief voor elkaar, vier Pasen op afstand..... ik sta deze dagen weer naast “die patiënt, familie, waar mijn zorg, liefde.... er toe doet. 😘

Fijne Pasen 🐣

17/4

Was een tijd, wat een verandering, wat passen we ons aan, wat staat ons nog te wachten......! Hoe graag zouden we ons geliefde, ouders, vrienden, vriendinnen en om niet te vergeten, je kinders weer willen knuffelen 🥰. Alles wat voor Corona normaal was is nu ondenkbaar...... 😢

Op de ic zijn er wat minder bedden bezet, maar er komen nog steeds, dood zieken patiënten binnen. Helaas moet ik constateren dat er, van de 14 corona patiënten, 10 tussen de 48 -65 jr zijn. Niet allemaal met een belastende voorgeschiedenis...! Het maakt mij er wel van bewust dat ik eigenlijk ook tot de risico groep behoor 😬! Wij moeten nu onze mondmaskers onder een ultraviolette lamp legen en weer opnieuw gebruiken........ mijn vertrouwen hier in is niet erg groot... ik maak me schuldig aan het feit dat ik toch een nieuw masker pak. Ik ben nuchter en niet snel bang.... maar het geeft mij toch iets meer veiligheid.

Op de ic buffelen we door.... krijgen een presentje van Rituals, dove..... er word een nespresso  apparaat gesponsord, allemaal lief om zo gewaardeerd te worden, maar wij staan daar wel. Ik ben me wel bewust van het  feit, dat het zorg personeel in de andere sector minder aandacht krijgt. Helaas heb ik daar geen invloed op. Ik kreeg van de week kippenvel, er werd in het 20 u journaal een beeld laten zien.... klappende collega’s voor een ic collega die was overleden aan Corona..... je doet je job..... er word een fonds opgericht voor doorbetaling aan nabestaande..... what the fuck....!!!!

Lieve mensen heb aandacht voor iedereen om je heen, kleine gebaren, doen al heel veel goed. Van de 1,5 mtr cultuur zijn we voorlopig niet af, maar we vinden hier allemaal een oplossing voor. Ik ga dit weekend het water op..... hier is 1,5 mtr geen probleem.  love you all 😘

24/4

Daar ben ik weer......wat positiever gesteld 😬! Er liggen nu inderdaad minder positieve patiënten op de IC. We zijn inmiddels wat afgeschaald, nu naar Max 14 COVID patiënten. Er word nu weer voorzichtig gedacht om de reguliere zorg weer wat meer aandacht te geven. Dat betekend dat een deel van het operatie complex weer terug word verbouwd, zodat er weer meer geopereerd kan worden. We zijn wel benieuwd hoe het virus zich de komende weken gaat gedragen.....er bestaat een kans op een nieuwe opvlamming. Daarom is het zo belangrijk dat de regels niet te snel versoepeld gaan worden. Ik ga niet in herhaling vallen 🤣🤣, jullie worden al genoeg gewaarschuwd door de media. Ik bedank iedereen voor de lieve berichten die ik de afgelopen periode heb gekregen. Ik zal nu geen updates meer doen.......tenzij er weer grote veranderingen zijn. Laten we hopen dat dat ons alle bespaard blijft 😘😘!