21/1

21 november 2022 - Melbourne, Australië

Het wekkertje ⏰  ging voor 7 uur omdat de weersverwachtingen niet best zouden zijn voor de ochtend zou zijn. Om half 8  waren we  geheel ingepakt en het tentje ging ook droog de kofferbak in. Het weer zag er nu nog best uit, dus werd er nog een ochtendwandeling  gemaakt met nog een klimmetje er in. Daarna gingen we op zoek naar een welverdiende cappuccino. Dat werd uiteindelijk op Port Arthur. Dit was ook waar we vandaag een bezoek aan zouden brengen. Het weer was dramatisch, het waaide en kwam met bakken 🌧 de hemel uit. Port Arthur was vroeger  een strafkolonie waar Britse criminelen vanaf ongeveer het jaar  1849 naar toe werden gezonden. Later werd het  ook een soort jeugdgevangenis waar  kinderen vanaf 9 jaar naar toegezonden werden. Port Arthur had ook een strategische ligging. Port Arthur ligt  op een schiereiland wat makkelijk te bewaken is.  Het heeft maar een enkele toegangsweg . .  Het is een enorm gebied, waar niet alleen diverse gevangenissen waren,  maar bij elkaar ook een hele samenleving was die bestond uit bewakers en hun familie. Er waren diverse theorieën hoe je gevangenen moest heropvoeden, maar ook welke strafmethodes ze moesten gebruiken. Het lijkt een beetje te vergelijken Amerikaanse Alcatraz gevangenis bij San Fransisco.   We hadden ook nog een excursie per boot, waarbij we langs het "doden-eiland" voeren. Hier werden de overleden gevangenen min of meer gedumpt. Je kreeg geen graf steen, alleen als je familie er voor wilde betalen. Uiteindelijk kwamen er maar weinig weer op vrije voeten. Er was ook nog een rondleiding met een gids, maar die viel letterlijk en figuurlijk in het water. Van dit al, waren we erg nat en koud geworden. Toch wilde we zelf ook nog het een  en ander bekijken……, maar we hebben eerst uitgebreid een lunch genuttigd en gewacht tot de  ergste regen voorbij was. Toen zijn we nog bij wat gevangenis gebouwtjes wezen kijken. Uiteindelijk nat en koud verlieten we Port Arthur. Nu waren we  wat blij, dat het nog wel  3 uur rijden was, in een warme auto  voor we bij ons nieuwe stekkie arriveerden,  en wel in" Coles Bay"! Hier lag de temperatuur gelukkig iets hoger en scheen een klein  ☀️  zonnetje. Weer een mooi plekje aan het strand. Morgen hopelijk een betere temperatuur en een droge dag, want er staat een stevige wandeling op het programma 👍!