Frankrijk

11 december 2022

Na toch wat voordelen en nadelen afgewogen te hebben, besloten we toch met de tent op vakantie te gaan. Er werd nog snel een tent ⛺️ via marktplaats aangeschaft en een nieuw luchtbed gekocht. De rest van de kampeerspullen voldeden nog.

Op vrijdag 2 September vertrokken we om 4 u s’morgens richting Frankrijk.

Om 17 u kwamen wij daar zonder al te veel onderbrekingen aan. Op camping :

Domaine la Libaudié

En camping met maar 9 kampeerplaatsen, wat hotelkamers en een gites.

We werden hartelijk ontvangen door Rob en Ciska.

Na een plek uitgezocht te hebben moesten we onze tent, die we nog niet eerder uitgeprobeerd hadden opzetten……. 🙈. Na 2 uur mopperen en  uitzoeken, zaten we kant en klaar aan een wijntje 🍷 voor onze tent. Conclusie was “ deze tent gaat niet meer mee terug” 🤣🤣🤣🤣! Dat zullen we aan het eind van de vakantie wel beoordelen.

De vakantie kon beginnen 😜👍😘⛺️!

De eerste nacht onweerde het ⛈⛈ en regende het enorm, maar de tent bleek gelukkig waterdicht te zijn 👍.

De eerste ochtend werd de omgeving verkend…… er was een behoorlijke steil/avontuurlijk pad richting de Tarn, vanaf de camping. In combinatie met de regen was het zelfs een gevaarlijk pad geworden ⚠️.

Hier lag ook de Kano 🛶 van de camping, waar je gratig gebruik van kan maken.

Terug omhoog was net zo een avontuur, maar “ we mate it” 😜.

Boodschappen werden er gedaan en wat geluierd.

De camping heeft soms :

Table d'hôtes

Erg gezellig, dan eet je met de gasten en de eigenaars mee, “ wat de pot schaft”! Je leert de andere gasten kennen en hebt gespreksstof genoeg.

Zondags werd er gewandeld, een pad wat niet voor poesjes was. Het was echt opletten waas je je voeten neerzette. Het ging omhoog en omlaag, echt avontuurlijk.

De volgende dag gingen we naar Cordes-Sur-Ciel, een mooi authentiek dorpje. Het heeft steile straatjes omhoog met wat winkeltjes. Het was pittig  wandelingetje 🚶‍♂️ omhoog. Boven gekomen genoten we van het uitzicht in er de vallei onder het genot van een hamburger. Hierna gingen we weer rustig aan naar beneden, al die leuke zij straatjes waren het fotograferen waard 📷 ! We kwamen op de terug weg langs Albi een wat groter plaatsje, waar we langs de een pad naar beneden liepen naar het water. We brachten een bezoek aan de Cathedrale Saint-Cecile d’Albi. Waar we natuurlijk een kaarsje opstaken voor Huub’s moeder….. hier werd ze blij van. Er ging een fotootje naar haar ….! Dit was eigenlijk de enige grotere plaats waar een soort van winkelcentrum was….. maar niets gekocht 😜. Wel een lekkere warme wafel met kersen en slagroom gescoord 😱😘.  Bij terug komst op de Camping namen we een heerlijke ( koude)  duik 🏊 in het zwembad.  Weer genoten we van de zoveelste zonsondergang 🌅.

Een Dag later hadden we een wandeltocht in de buurt uitgezocht…. 13 km. We reden langs het plaatsje Plaidance, hier zou een restaurantje zijn die goede recensies had. Nu we er toch waren moesten wrok naar een ‘plate du jour” proberen!  De wijn was inbegrepen, dat liet ik niet voorbij gaan….. zat ik om 12 u al aan een 1/5 liter 🍷….. beetje stoer! Helaas ging bij mij het kaarsje 🕯uit en kwam er van wandelen niets meer 😱. We gingen terug naar de camping om lui bij het zwembad te gaan liggen… ook niet verkeerd 😑.

Huub wilde heel graag bij de sluizen van het Canal du Midi kijken. Dit was wel 2 uur rijden.

Leuk om eens gezien te hebben….. 4 sluizen achter elkaar, maar helaas geen bootjes die er gebruik van maakte. Deze sluis lag in Castelnaudary, een gezellig plaatsje aan de  ze Midi.

De volgende dag zochten we een rustig plekje op aan de Tarn. Het was goed warm en er moest toch ook een duik 🏊🏻‍♂️ in het riviertje genomen worden . Aansluitend brachten we een bezoek aan Ambialet een prachtig dorpje met een groot stuwmeer. Er was ook een wandeling naar een kerk, waar een mooi uitzicht over het dorp zou zijn. Dit pad was het pelgrimspad wat de Jezus met het kruis heeft moeten bewandelen. Een ware zware beproeving, op slippertje en 30 graden plus…!

Het uitzicht was de moeite waard, de wandeling terug werd beloond met een lekker ijsje.

Natuurlijk moesten we ook nog de Tarn bevaren. We huurde een kano 🛶 en maakte een tocht van 13 km stroom afwaarts. Lijkt heel eenvoudig maar we presteerde het om achterstevoren op een rotsblok terecht te komen. Foutje van mij….. ik stuurde niet goed of liever gezegd…. Ik bakte er niets van. Maar ook aan 13 km komt een eind….. pffff 😓!

Maar terug op ons Chatou, hadden Ciska en Rob voor een heerlijke pizza gezorgd. Wat een ongelooflijke idealistische plekje is het terras van hun….. heerlijk genieten van de zonsondergang.

Onze vakantie zat er alweer bijna op, we gingen nog even Brousse-Le-Chatea bezoeken. Waar we genoten van een Plate du Jou en van het Franse leven….. het dorpje lag er prachtig bij, een wandeling erdoor heen, konden we niet overslaan.

Het was weer even spannend of we de tent 🏕 droog ingepakt zouden krijgen. Het extra zeiltje over de tent was een goed idee….. zo bleef onze tent toch droog, na dat laatste nachtelijke buitje.rustig alles ingepakt en uitgebreid afscheid van Ciska en Rob genomen te hebben reden we richting Montboucher. Hier hadden Hans en Jill een B & B geopend. Leuk om nog 2 nachten bij hun te verblijven. Huub werd direct aan de klus gezet en ik heb geshopt met Jill.

Zaterdag 17 september waren we weer thuis van een heerlijke en verrassende vakantie. Kamperen is ook best gezellig en knus!